When in Rome 2017

Hej på er!

Nu är jag hemma igen från min och Linneas weekendresa till Rom. Vi åkte förra onsdagen och kom hem i söndags.

Det var en oergört kul och trevlig resa, vi började med att stiga upp tidigt som attan för att ta oss till Köpenhamns flygplats, Kastrup. Och därifrån flög vi till Rom. Första dagen så hann vi med att åka turistbuss, ett bra sätt att ta sig runt och få ett litet humm om var de olika sevärdheterna ligger. Det var oerhört fint att se de olika torgen och större monument osv upplysta på kvällen.

På torsdagen hade vi en intensiv turistdag, vi gick upp tidigt, fick trängas i restaurangen med en hel skolklass och det var litekaos, haha men frukosten fick vi i oss och dagne kunde börja. Vi börjdae med att gå till Colloseum. En så stor och fashinerande byggnad/arena. Vi strosade runt i staden och besökte flera torg som det bokstavligen fanns i varje hörn haha. Vi besökte Fontana di trevi och kastade ett mynt över axeln som man bara måste när man är där! Vi kollade in den uråldriga Phanteon. Roms äldsta bevarade tempel. Riktigt coolt att man lyckats bevara något så stort och mäktigt i så många många år.

Vi frossade i Pizza, pasta och Gelato, deras underbara gllass. Tror jag nästan föråt mig på den ljuvliga glassen! och kan nog bestämt säga att jag varit i glass heaven när vi steg in i Della Palma. Det var så underbart gott alltihop och man blev bara stående med den största beslutsångesten någonsin, haha. Prövade även att smaka på basilikaglass och ingefäraglass bara för att. Ingen stor hitt med ingefäraglass och basilikaglassen hade mest en underlig smak. men chek på den!

Vi gick in i flera små butiker som sålde pasta och en mängd olika sprit, vi fick nog 4-5 olika små shots som de bjöd på när vi stod och funderade lite på om vi skulle köpa en viss spritsort. haha blev så härligt varm i kroppen. Så vi köpte med oss sprit och pasta hem (Y)

Dag nummer tre spenderade vi med att promenera till Spanska trappan. Vi gick upp och sen gick vi ner igen, haha kanske den sevärdheten jag minst fattade varför man måste besöka men men vi var i Rom och allt skulle ses ;) ganska mäktig trappa så att ah. Vi promenerade på en gata som var fylld med butiker från kända dyra varumärken och fikade på Piazza de Popolo. Och den här dagen bjöd på en massa sol och värme och livet kändes bara så jäkla bra! Vi promenerade vidare längs med ån Tibern och gick mot Peterskyrkan. Det var en så otroligt stor och mäktig kyrka. Vi stod i 45 minuters kö för att komma in och det var helt okej för medans stod vi och solade i solen, underbart. Sedan började vi traska uppför i den där kupolen. Vi valde att betala lite extra för att få åka hiss tre våningar men herregud vad vi kämpade i de där resterande 300 trappstegen. Det var brant, trångt, spiraltrappor, lutande tak och jag kände bara att ångesten och paniken för att någon skulle stana eller något annat skulle hända gjorde mig ver svettig och anfådd. Men vi kom upp och väl uppe var vi bara tvungna att sätta oss ner och pusta ut en stund, haha! Sedan njöt vi av utsikten på petersplatsen och ut över Vatikanen.

Sedan promenerade vi vidare men tror fan att mina vader fortfarande är kvar där på de där 300 trapstegen, haha.
vi gick vidare och kollade på huset där heliga Birgitta bott, inte så värst stor deal. men ändå. Har blivit en aning saligare på våra resor de senaste. På kvällen åt vi på en vegetarisk restaurang på ett 5stjärnigt hotell och det var supergott :)

den fjärde dagen gick vi upp i god tid och satte oss på tåget mot Pisa. Tågresan var ganska dryg och 3 timmar kände för ovanlighetens skulle ganska långt. Men vi kom fram till staden och vi satte såklart riktning på det lutande tornet. Staden kändes liten och hade en mängd olika söta butiker och restauranger, vi åt åde pizza och pasta samtididgt där bara för att ;). Sedan tittade vi på tornet och det lutade bannemig mycket, samtididgt när vi var där så blev vi stående vid ågon cermoni, för det var massa människor uppradad och var redo för att gå in i kyrkan och plötsligt så började någon sjunga och massa präster och en påve kom ut ur ett kapell, haha en skum upplevelse. Så ah vi spenderade 6 timmar i Pisa och det gick fort :)

Kom tillbaka till Rom vid 22 tiden och då var det bara att börja packa väskan, vi fick 2-3 timmars sömn och klev upp mitt i natten och tog taxin till flygplatsen runt 4 tiden, har nog aldrig åkt så fort över kullersten. det skumpade rejält haha. Men vi kom fort till flygplatsen och allt gick bra! sedan väntade vi på planet och var så trötta att vi ville spy. Sov nästan hela vägen hem.

Vi hade en superbra resa till Rom och det var en kul stad att besöka, mycket att se och göra, och att staden har så mycket kvar från antiken som gör att bara ögat inte kan ta in hur stora och gamla byggnaderna är är ju bara för mäktigt.