Säsongen är igång

Hej!

Sen jag sist skrev så har det hänt en hel del. Vi har startat igång säsongen här nere på Kreta och i torsdags så hade vi vår första flygplatsdag. Jag var så spänd och förväntansfull att äntligen få träffa gästerna. Vi åkte ut till flygplatsen och hjälpte gästerna så att de kom på rätt buss. Sedan fick jag sända en buss, alltså bara hälsa välkomna och lite mer fakta sen åkte jag med en buss och lämnade av gäster. Och ja första dagen på ett helt nytt jobb är första dagen helt enkelt. Gick inte helt som jag ville och kändes som jag tappade all motivation. Men jag ska ge mig fan på att klara detta! Haha ger inte upp. Sedan så hade vi kontorstid och satt med olika case som ploppade upp det ena efter det andra. Kluriga system och olika lösningar osv ganska svårt men jag får nog ordning på det. Lyckades jag lära mig 7 olika bokningssystem på turistbyrån ska jah nog allt klara av dessa också.

I fredags så hade jag mitt första välkomstmöte, det gick jättebra tyckte jag, lite mer övning så kommer det bli perfekt. Vi hade en mindre grupp på ca 50 personer så det var lite nervöst men kändes helt okej att stå där och prata om det Vi själva fått uppleva. Sedan så hade jag service på vårt kontor, men i lågsäsong så händer det inte så mycket. Så städade mest haha.

Igår lördag var jag ledig. Och det var så skönt att få sova ut och inte känna stress över att man måste finnas någonstans och hålla tider osv. Men igår regnade det konstant hela dagen. Jag och Christina satt i hennes säng och bara tittade på regnet en stund. Sedan bestämde vi oss för att gå ner i gymet och träna, blev cirkelträning och det kändes skönt efteråt! På kvällen hade vi Meze (är som tapaskväll, man får en massa olika rätter från menyn) på en utav våra samarbetsrestauranger. Var jättegott!

Idag har jag jobbat på kontoret och sålt lite biljetter till våra utflykter. Längtar tills högsäsongen börjar då det blir mer att göra.

Taste of crete

I lördags 2017-04-15 så var vi ute på en utav våra utflykter. Taste of crete, ja ni hör säkert på namnet vad den hör utflykten handlar om. MAT. Vi åkte buss till ett litet ställe med en liten kyrka som heter ayos steffano, en väldigt liten kyrka där man fortfarande använder den för att önska saker som man saknar. Man lägger till exempel en bild på det man saknar i livet.

Vi åkte vidare till en oliv/vingård anoskeli winery, där vi fick en guidad rundtur på hur man tillverkar olivolja och som avslutades med olivolje provning. Mitt bord hade fått tre tallrikar med bröd, oliver och olivolja på. Vi började diskutera om vilken tallrik som
Var godast och kom fram till att det var den första. Men vi var nyfikna på att veta vad de var för "olika" som vi trodde det var, det visade sig att alla tallrikar var exakt likadana. Haha!

Efter provningen där så åkte vi vidare till vouves, en liten by där det äldsta olivträdet på Kreta står. Smakade på en jättegod kaka som motsvarar den svenska sockerkakan.

Efter trädet så åkte vi vidare till ytterligare ett winery. Karavatkis winery. Där fick vi en guidad tur om hur vinet produceras. Väldigt intressant och duktig guide. Vi fick gå på vinprovning och jag som inte är något stort fan av vin börjar sakta men säkert tycka om iaf vitt vin! Tycker mest om de där plockmaten man får, haha..
det var isf en väldigt mysig och lättsam utflykt tyckte jag och tror säkert att våra gäster kommer att tycka om den!

Orange

Knossos

Hejsan!

Idag åkte vi runt klockan 8 mot Knossos. Vi åkte och hämtade upp våra två kollegor som bor i Rethymnon och sedan vidare mot Knossos. Knossos är ett ca 3000 år gammalt palats som är ett utav Kretas mest besökta turistmål. Vi gick en guidad tur där och det var en mäktig upplevelse. Ska bli en kul utmaning att guida där i sommar. Turen tog ungefär 2 timmar. Sedan åkte vi till Kretas huvudstad Heraklion och åt på Minos restaurang. Sedan gick vi runt omkring i staden och åt glass, väldigt flott!

Nu ska vi snart åka hem igen och förbereda mer inför torsdagen.

2017-04-16

Bilder från de dagarna jag varit på Kreta.

Det är bilder från vår jeepsafari i vita bergen. Staden Chania, restaurangen vi åt på när vi var på roadtrip, bästa pizzan! Smariaravinen och en gruppslfie på vårt team!

Söndag

Hejsan!

Idag har vi haft storintro inför säsongen och det är väldigt mycket att hålla reda på och lära sig. Men som sagt så kommer vi att lära oss allt när vi jobbar.

Nu ligger vi på stranden och ska snart åka ut på paddling board. Verkar kul men väldigt svårt! Det är när man står upp på en surfbräda och paddlar. Får se hur det går. Haha
Senare tror jag det bara blir att slappna av och förbereda sig.

Ha det fint

Långfredagen

Hej!

Tiden bara springer iväg här borta! Och nu har påsken börjat, det är sen högtiden som grekerna firar mest. Vi ska in och fira lite påsk imorgon tror jag så det blir fint :)

Igår så var vi i Chania, en lite större Stad som ligger ungefär 15 minuter från agia marina. Vi gick runt där och skulle hitta till olika ställen. Chania är en riktigt mysig stad och väldigt lätt att hitta i. Senare på kvällen började vi förbereda välkomstmöte, ska ha mitt första om exakt en vecka. Börjar bli nervös men vill också bara komma igång! Ska bli så spännande.

Idag har vi kört road trip, vi körde ut till en halvö och åkte ut för enligt mig livsfarliga serpentinvägar, det var en så oerhört läskig väg ner till satan Liam, en strand som låg mellan två raviner. Väldigt läskigt men det gick fint! Sedan besökte vi stavros med en väldigt vacker strand och samt vadet Kou kou vaya, där åt jag världens största kladdkaka. Haha

Senare så var vi lediga från 16 ungefär. Gick ner till stranden och solade en stund och sedan åkte vi till jumbo för att köpa tvättställning. Haha inte superkul direkt men ett måste...

Road trip

Hej!

Första inlägget om Kreta ska egentligen ligga uppe på söndagen.. men tiden går så fort här och internet är sådär. Så ah så är det haha

Iaf! Idag så har vi varit ute på road trip. Det var så roligt! Min grupp åkte söder ut och ner mot snarka ravinen. En utav våra vandringsutlfykter. Så oerhört vackert att man inte kan förstå det! Sedan åkte vi vidare och åkte förbi en massa söta och mysiga byar, vi åkte upp för berg och fick se vacker natur och utsikt. Vi avslutade road tripen nere i palaiochora och där åt vi världens godaste pizza! Åh så gott det var! Var så amazed <3

Efter pizzan så promenerade vi omkring en stund och tittade på staden/byn. Jättemysigt. Åt också sorbet som var helt yummy!

Åkte tillbaka upp och kom tillbaka till kontoret och hök presentationer om vad vi sett och upplevt.

På kvällen åkte vi till affären jumbo, en affär som är som Ullared ungefär, de hade allt typ! Så köpte lite småsaker till mitt rum och vår lägenhet:)

Nu ska jag alldeles strax sova.

Godnatt!

Kreta

Hej!

Har inte skrivit här på ett tag men jag har det bra och har nu flyttat till Kreta för min sommarsäsong där!

Jag är så oerhört taggad för det här så vet knappt inte vart jag ska ta vägen!

Iaf.. i torsdags var fet dags. Jag packade ihop det sista och mamma och Anni körde mig till Landvetter. Checkade in mina bagage och fikade på espresso house innan det var dags att kramas hejdå. Och oj vad tungt det har känts att jag ska åka iväg från alla mina vänner, familj och käresta. Men detta är något jag verkligen vill så det väger också väldigt mycket.
Sedan så väntade jag och en tjej till på vårt flyg som tog oss till Kastrup. Där mötte vi upp våra danska vänner och for sedan vidare till Athen för att möta upp de sista. Därifrån tog vi sedan ett plan till Chania.
Blev så paff för jag hamnade i business class, och satt längst fram i planet och fick tre rätters middag, snacks, vin och ah Gud de var service på hög nivå. Kan verkligen tänka mig att flyga i business igen så att säga ;) haha

Vi landade på kvällen runt 12 och blev hämtade av våra chefer. Första natten var så oerhört jobbig. Jag fick ett rum som inte alls kändes bra. Haha det fanns varken lampor, täcke, gardiner eller kudde. (Tur jag tog med egen) så första natten var så jävla kall och tror aldrig att jag frusit så mycket någonting. Det enda jag kunde tänka på var att det var så kallt.. sen har jag fixat täcke och ljus så nu är allting okej. Haha

Första dagen i agia marina hade vi skattjakt genom byn. Letade efter våra hotell, restauranger, lätta utflyktsmål osv osv. Väldigt kul :)

Andra dagen var det utflykt upp i white mountains. Jeep safari är något jag varmt kan rekommendera asså, sån adrenalinkick, blandad med skräckblandad förtjusning. Det var en skumpig färd upp och utsikten var helt slående vacker! Vi besökte en vingård och vinprovning på manousakis winery, har aldrig varit på vinprovning förut och gillar ju inte vin. Men det vita vinet var riktigt gott :)
Vi besökte en fårahedes boende där han bor på sommaren helt ensam utan elektricitet och tar hand om sina får och getter. Var en sån otrolig upplevelse att få se det. Man tror inte att en människa kan bo och leva så högt upp i bergen där vi var! Det fanns till och med snö. Haha galet.

Tredje dagen, idag så har vi haft genomgång i våra system vi kommer att använda. Och ja jag är ju van att jobba i olika system och förstår väldigt bra så det ska inte bli några problem :) sedan har vi bara tagit det lugnt.

Som ni förstår så är det fullt upp hela tiden och mer blir det. Men det är en sån bra erfarenhet att göra det här och jag vill bara komma igång NU! Men vi har ytterligare 1,5 utbildning innan det är dags att sätta på sig uniformen. Längtar.

Nu ska jag sova och imorgon väntas hotelljakt med bil och sätta upp våra servicekontor.